Aktualności

Najnowsze wytyczne MF dotyczące JPK

Pod koniec lipca Ministerstwo Finansów opublikowało komunikat informujący, iż faktury zakupu nie będą przesyłane w formacie JPK. Ministerstwo przygotuje „alternatywne rozwiązanie”, które nie będzie wymagało przesyłania faktur zakupu w formacie JPK. Oznacza to, że do struktury JPK_FA będą eksportowane wyłącznie faktury sprzedaży.

Zmiana stanowiska Ministerstwa jest odpowiedzią na liczne zastrzeżenia podatników odnośnie eksportowania do pliku JPK_FA faktur zakupu z dokładnością do pozycji.

Szczegóły „alternatywnego rozwiązania” nie są jeszcze znane. Nie wiadomo też od kiedy będzie ono wymagane.

Pełną treść komunikatu można przeczytać tu

Jednocześnie Ministerstwo Finansów opublikowało kolejne odpowiedzi na pytania podatników. Jedno z zadanych pytań dotyczyło generowania JPK_WB. W odpowiedzi Ministerstwo napisało, że: „(…) Obowiązek dostarczenia tej struktury spoczywa na podatniku, jednakże będzie on realizowany przez podatnika we współpracy z bankiem. W praktyce organ podatkowy będzie mógł zwrócić się do banku za zgodą podatnika o wydanie wyciągów bankowych w formie JPK (…)”.

Na wypadek, gdyby bank obsługujący daną firmę nie był zdolny przygotować JPK_WB, pozostawiamy możliwość generowania struktury JPK_WB w dostarczanych przez nas systemach.

Pełną treść odpowiedzi Ministerstwa można przeczytać tu

Nowa struktura plików JPK

MF opublikowało nowe wersje struktur JPK_VAT oraz JPK_PKPIR do stosowania po 1 stycznia 2017 roku
W dniu 28 października MF opublikowało nowe wersje dwóch struktur raportowych, do stosowania przez podatników w 2017 roku. To bardzo ważne wydarzenie dla podatników przynajmniej z dwóch powodów:
1.    Zmiany struktury JPK_VAT mają istotne znaczenie dla podatników segmentu MSP, którzy zgodnie ze zmianami ordynacji podatkowej z maja 2016 roku, będą obowiązkowo raportować dane VAT w okresach miesięcznych począwszy od stycznia 2017 roku. To w tej zmienionej  strukturze będą przedstawiać swoje dane.
2.    Wprowadzenie zmian w strukturze przewidzianej do raportowania PKPIR wskazują na determinację służb skarbowych do aktywnego wykorzystywania narzędzia jakim jest JPK. Struktura, ze względu na okres przejściowy będzie w powszechnym użyciu od 1 lipca 2018 roku, co nie przeszkadza MF dokonać jej aktualizacji. Zmiana tej struktury ze wskazaniem obowiązywania od 1 stycznia 2017 jest dla mnie dowodem na poważne traktowanie przez służby skarbowe obowiązków sprawozdawczych JPK nałożonych na podatników.
W strukturze JPK_VAT wyspecyfikowano łącznie 15 różnych zmian, część ma charakter doprecyzowujący, są jednak i takie o istotnym znaczeniu. Wybrane zmiany w JPK_VAT:
1.    W polu cel złożenia dodano wariant 2 – złożenie korekty.
2.    W sekcji SprzedazWiersz dodano element NrKontrahenta ( NIP nabywcy). Ponadto wprowadzono wymagalność dla pól NazwaKontrahenta oraz AdresKontrahenta.
3.    W sekcji ZakupWiersz dodano element wymagany DataZakupu.

Częste pytania:
Te struktury obowiązują do wysyłki od 1 stycznia? Czy dla danych utworzonych przez użytkownika od 1 stycznia? Chodzi o to, czy po 1 stycznia pliki wygenerowane nawet za stary rok mają być w formacie 1.0 czy 2.0 dla JPK_VAT?

Do danych z 2016 roku stosujemy strukturę JPK_VAT w wersji 1.0, ze względu na to, że 1 stycznia 2017 r. wejdzie w życie nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług, która rozszerza zakres danych zawartych w ewidencji prowadzonej dla celów podatku VAT (rejestry VAT) o NIP nabywcy. Skoro nowe przepisy wchodzą w życie od 1 stycznia, to MF nie może wymagać raportowania tych danych za 2016 rok. Zatem nowa wersja JPK_VAT, z raportowaniem NIP nabywcy, będzie dotyczyła danych gromadzonych przez podatników w 2017 roku

Elektroniczne paragony

Elektroniczne paragony – kolejna rewolucja w życiu przedsiębiorców

Po e-fakturach i Jednolitym Pliku Kontrolnym przyszedł czas na kolejną e-rewolucję. Ministerstwo Rozwoju chce, by od 2018 roku w życiu handlowców i konsumentów zagościły na stałe elektroniczne paragony. Rozwiązanie ma wiele zalet, ale jego wprowadzenie będzie dużym wyzwaniem szczególnie dla małych przedsiębiorców.

Luka podatkowa w polskim budżecie klasyfikuje nas do niechlubnej czołówki państw UE. Według różnych szacunków na oszustwach podatkowych związanych z wyłudzeniami VAT polski budżet traci rocznie od 37 do 53 mld zł, co stanowi ok. 25% uszczuplenia wszystkich wpływów. Średnia w Unii Europejskiej wynosi 15%. Nie dziwią zatem wysiłki rządu, by uszczelnić system podatkowy. Niedawno ograniczono limit transakcji gotówkowych między firmami, teraz prace wkraczają w obszar kontroli płatności od klientów indywidualnych.

Koniec papierowych paragonów

Ministerstwo Rozwoju chce zmienić kryteria i warunki techniczne, którym mają podlegać kasy rejestrujące obrót w sklepach i punktach usługowych. Nowe kasy fiskalne mają być zintegrowane z terminalami płatniczymi i pozwolić na likwidację papierowych paragonów. Z obiegu zostaną wyeliminowane dwurolkowe kasy. Sprzedawcy nie będą musieli kupować i przechowywać latami papierowych rolek paragonów, a rząd zyska potężne narzędzie wspomagające analitykę i kontrolę skarbową. Wszystkie paragony będą bowiem trafiały do centralnej bazy danych.

W rządowym założeniu klienci płacący kartą mają otrzymywać e-paragon w internetowym panelu obsługi konta bankowego. W przypadku płatności gotówką – na adres mailowy lub numer telefonu. Pod tym względem pomysł ministerstwa budzi wiele wątpliwości. Dotyczą one m.in.kwestii pozyskiwania od klientów takich danych jak adres e-mail czy numer telefonu oraz administrowania tymi danymi.

O ile wprowadzenie do obrotu gospodarczego elektronicznych paragonów może przełożyć się na wzrost wpływów budżetowych, wdrożenie nowych przepisów obciąży przedsiębiorców znacznymi kosztami. Istotne będą rozstrzygnięcia dotyczące kwestii bezpieczeństwa danych. Kto będzie za nie odpowiedzialny, gdzie będą przechowywane i w jakim zakresie firmy będą miały ponosić koszty z tym związane. Ponadto samo podawanie danych w miejscu publicznym jakim jest sklep, może budzić zastrzeżenia wśród samych klientów. W praktyce nowe przepisy mogą znacznie skomplikować życie sklepom i punktom usługowym. Dziś nie wiadomo jeszcze, jak te kwestie zostaną ostatecznie rozwiązane.

Kiedy nadejdzie paragonowa rewolucja?

Zmiany trafiły już do konsultacji społecznych. Przewidywane jest półroczne, a nawet roczne vacatio legis, dlatego zmiany mogą wejść w życie na przełomie 2017 i 2018 roku. Pojawiają się informacje, że nowe przepisy obejmą również przedsiębiorców do tej pory zwolnionych z konieczności używania kasy fiskalnej, a więc tych osiągających obroty roczne poniżej 20 000 zł.

Obciążenie kosztami spadnie na małe firmy

Wszystkie kasy dwurolkowe mają być zastąpione nowoczesnymi urządzeniami, przystosowanymi do ewidencji elektronicznej. Większość dużych firm już korzysta z takich kas, zatem wydatki czekają przede wszystkim mniejsze podmioty. Zakup kasy to wydatek rzędu 1000 – 1500 zł, a według szacunków Państwowej Izby Handlowej, nowe kasy mogą kosztować nawet 2000 zł. Projekt zmian zakłada utrzymanie wsparcia dla przedsiębiorców w formie obecnej możliwości odliczenia 700 zł od podatku przy zakupie nowej kasy. Jednak obecny przepis dotyczący odliczenia, aby był wsparciem dla większej liczby firm, musi znieść zapis o korzystaniu z ulgi tylko przy zakupie pierwszej kasy. Inaczej tylko nieliczni przedsiębiorcy z niej skorzystają. PIH alarmuje, że przedsiębiorcy łącznie będą musieli wydać nawet 4 mld zł na nowe kasy fiskalne. Koszty będą największym obciążeniem dla tradycyjnego, drobnego handlu. Przy rentowności na poziomie 1% nowa kasa fiskalna może być zbyt dużym wydatkiem.

Nowe kasy tylko z dostępem do sieci

Nowe urządzenia będzie można kupować na raty lub brać w leasing, jednak zakup kasy to nie jedyne koszty. W przypadku nieskomputeryzowanych sklepów, często małych, prowadzonych przez starsze osoby, kosztem dodatkowym będzie podłączenie do sieci niezbędnej do funkcjonowania kasy w nowym systemie. Bez względu na sposób podłączenia – przewodowy czy bezprzewodowy – będzie ono stanowić dodatkowy, stały wydatek. Pod znakiem zapytania stoi też, czy sklepy i punkty usługowe będą obciążane kosztami administrowania i przechowywania danych swoich klientów. Do tego dochodzi jeszcze kwestia udostępniania paragonów na e-mail czy telefon komórkowy nabywcy. Pojawiają się pytania, czy dodatkowe czynności jak np. wprowadzenie danych do systemu przy transakcji nie będą zbytnio obciążały sprzedawców i nie wydłużą samego procesu sprzedaży. Ponadto, sprzedawców trzeba będzie przysposobić do obsługi kas zgodnie z nowymi przepisami.

Podobne systemy już funkcjonują

E-paragony w obrocie gospodarczym nie są novum. W Danii klient ma możliwość otrzymania tradycyjnego paragonu lub elektronicznego przesyłanego do aplikacji, która gromadzi wszystkie jego paragony lub na adres e-mail. W Chorwacji stworzono Centralny System Informatyczny administracji podatkowej i w momencie transakcji dane zostają do niego przesłane. Jednocześnie sprzedaż nie musi odbywać się za pomocą kasy fiskalnej, ale wystarczy odpowiednia aplikacja sprzedażowa zainstalowana na dowolnym urządzeniu. Elektroniczne paragony wykorzystywane są także w Kanadzie, USA, Izraelu, Norwegii, Brazylii, Malezji czy Irlandii, gdzie są one popularnym rozwiązaniem przy transakcjach online.

W Chorwacji już w pierwszym roku funkcjonowania centralnego systemu poziom zarejestrowanych obrotów w gastronomii wzrósł o 55%. Na Węgrzech system kas online pozwolił poradzić sobie z ogromnym problemem braku kontroli nad fiskalizacją obrotu i znacznym deficytem budżetowym. W efekcie wprowadzenia kas online w 2014 roku wpływy z VAT wzrosły o 8%, a w 2015 o kolejne 7% i według szacunków, kasy online wygenerowały dodatkowe ok. 190 mln euro dla budżetu państwa.

Handel coraz bardziej elektroniczny

Wprowadzane zmiany z jednej strony pchają polską gospodarkę w kierunku nowoczesności. Konieczność informatyzacji przedsiębiorstw postępuje w lawinowym tempie – od stycznia 2018 nawet mikroprzedsiębiorstwa będą przesyłały do fiskusa ewidencję VAT w postaci JPK. Wymiana kas fiskalnych na nowoczesne modele z elektroniczną ewidencją to kolejny krok. Planowane są także takie rozwiązania, jak centralna ewidencja faktur. Dla przedsiębiorców oznacza to działanie pod znacznie efektywniejszym nadzorem fiskusa, a także konieczność dostosowywania swoich systemów finansowo-księgowych do nowych przepisów.

Kary za brak JPK

Czy wiesz, że grzywna za niezłożenie ewidencji VAT w formacie JPK może wynieść 3 mln złotych? A w razie wykazania przez fiskusa nieprawdziwych danych – 6 mln złotych? Czy zdajesz sobie sprawę z tego, że brak JPK może zostać uznany za udaremnianie czynności kontrolnych i wówczas grzywna może wynieść nawet 17 mln złotych?

Jeśli chcesz żyć w zgodzie z fiskusem i zapewnić swojej firmie maksimum bezpieczeństwa prawno-podatkowego – to już ostatni moment na dostosowanie przedsiębiorstwa do wymogów elektronicznych kontroli podatkowych.

JPK – Jednolity Plik Kontrolny

Jednolity Plik Kontrolny obowiązuje duże firmy od 1 lipca 2016 r. Ale już niebawem obowiązek raportowania w formie JPK obejmie także małe i średnie przedsiębiorstwa.

Okres przejściowy raportowania JPK dla małych i średnich firm – interpretacja Izby Skarbowej 

W obszarze elektronicznych kontroli podatkowych oraz Jednolitego Pliku Kontrolnego zaczęło pojawiać się coraz więcej wątpliwości i pytań ze strony podatników. W odpowiedzi na coraz częstsze zapytania podatników izby skarbowe zaczęły wydawać interpretacje prawa podatkowego właśnie w tych sprawach. 

Jednym z najważniejszych ostatnio problemów, z którymi zderzają się podatnicy jest kwestia tzw. okresu przejściowego dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Właśnie takim problemem zajął się Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, który wyjaśnił kwestie związane z okresem przejściowym wdrażania JPK w małych i średnich spółkach. Zapytanie złożyła spółka, która miała wątpliwości czy podlega pod tzw. okres przejściowy we wdrożeniu obowiązkowego przesyłania danych podatkowych i księgowych w formacie JPK.

Dyrektor Izby Skarbowej przypomniał, że przepisy u ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (u.s.d.g.) wprowadziły rozróżnienie przedsiębiorców definiując oraz dzieląc ich na:

  • mikro przedsiębiorców,
  • małych przedsiębiorców oraz
  • średnich przedsiębiorców

Art. 106 u.s.d.g. wskazuje, że „za średniego przedsiębiorcę uważa się przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych:

  • zatrudniał średniorocznie mniej niż 250 pracowników oraz
  • osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 50 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 43 milionów euro”. W dodanym do Ordynacji podatkowej artykule 193a nałożono na podatników prowadzących księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych obowiązek przesyłania tych ksiąg w formie elektronicznej za pośrednictwem Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). Obowiązek ten wszedł w życie z dniem 1 lipca 2016 r.

Art. 29 ustawy nowelizacyjnej stanowi, iż mali i średni przedsiębiorcy w rozumieniu u.s.d.g. w okresie od 1 lipca 2016 r. do 30 czerwca 2018 r. mogą skorzystać z okresu przejściowego, w którym mogą przekazywać dane w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej JPK. Natomiast zgodnie ze znowelizowanymi przepisami obowiązek ten od 1 lipca 2016 r. będzie miał charakter obligatoryjny w stosunku do dużych przedsiębiorców.

Dyrektor Izby Skarbowej wyjaśnił, że na podstawie art. 29 ustawy nowelizującej z dnia 10 września 2015 r., w brzmieniu nadanym ustawą o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw z dnia 13 maja 2016 r. (Dz.U. z 2016 r. poz. 846), mikroprzedsiębiorcy, mali i średni przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy zmienianej w art. 12 w okresie od dnia 1 lipca 2016 r. do dnia 30 czerwca 2018 r. mogą przekazywać dane w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 ustawy. Celem tego przepisu jest stopniowe przygotowanie do realizacji obowiązku przekazywania danych do kontroli podatkowej w formacie JPK.

Źródło: Interpretacja indywidualna z 18 lipca 2016 r., sygn. IBPB-1-2/4518-7/16/MM – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Przedstawiciele sektora MSP muszą jednak pamiętać, że powyższa interpretacja nie dotyczy raportowania za pomocą JPK struktur VAT. Raport VAT_JPK ma być dostarczany do urzędu skarbowego obligatoryjnie, co miesiąc wraz z deklaracją watowską. Obowiązek ten zacznie dotknie małe i średnie firmy już od 1 stycznia 2017 r.

Dlaczego klienci pomijają Twoje biuro rachunkowe?

Co rzeczywiście wpływa na decyzję o wyborze biura rachunkowego podpowiada ten poradnik. Napisaliśmy go na podstawie informacji zwrotnych otrzymanych od tysięcy użytkowników naszego oprogramowania i usług zaprojektowanych dla biur rachunkowych. Duże wypływ na treści miały też informacje jakie regularnie otrzymujemy od właścicieli ponad tysiąca biur rachunkowych – członków naszej społeczności biur rachunkowych iKsięgowość24. To także suma naszych doświadczeń związanych ze stosowaniem nowoczesnych i efektywnych działań dotarcia do Klienta.

1510365_10152624622658572_260560214_n

pobierz

Mała książeczka o mobilności

Oddajemy w Państwa ręce Małą książeczkę o mobilności. Opisuje ona zjawisko, które ma coraz bardziej realny wpływ na sposób prowadzenia każdego biznesu. Jest to też kompendium przekazujące wiedzę przydatną w codziennej pracy oraz wskazujące rozwiązania gotowe do wykorzystania w każdym procesie biznesowym.

pobierz